Maailmanhistorian kuuluisimmat junat

Historiaa tavataan kirjoittaa henkilöiden, maiden, kaupunkien, tapahtumien ja vuosilukujen kautta. Esineet jäävät yleensä sivuosaan. Tähän tahdomme tällä kertaa tehdä pienen poikkeuksen näihin historiankirjoituksen konventioihin, sillä esittelen teille maailmanhistorian kuuluisimpia junia – ja siis nimenomaan junayhteyksien ja nimenä/brändinä tunnetuksi tulleiden yhteysvälien kautta!

Idän pikajuna

Idän pikajunalla matkustaminen ei aina ollut varsinkaan kaukana idässä yhtä hohdokasta kuin kirjallisuuden ja elokuvien perusteella voisi erehtyä luulemaan, mutta Pariisista Istanbuliin matkanneessa junassa oli mahdollista kokea ajalleen poikkeuksellista luksustakin – riippuen toki hieman luokasta. Saman brändin alla on operoitu vuosikymmenten kuluessa hieman erilaisin kokoonpanoin, ja joskus Idän pikajuna onkin matkannut esimerkiksi Lontoosta Ateenaan. Vuonna 1883 alkunsa saanut yhteys koki ainakin toistaiseksi loppunsa yli vuosisataa myöhemmin, 2009.

Trans-Siperian juna

Trans-Siperian radalla junalla matkaaminen on jokaisen reppureissaajan unelma, venäläisen eksotiikan huipentuma. Moskovasta Vladivostokiin matkaava rata on miltei 9 300 kilometriä pitkä, ja sen takana on mittaamaton määrä miestyötunteja – ja henkiä. Radan laajennustyöt eivät ole vieläkään päättyneet, ja nykyisin Trans-Siperian matkaajalla on muutamakin eri reittivaihtoehto matkansa toteuttamiseen. Suunnitelmissa on yhdistää rata siltojen avulla jopa Tokioon saakka. Tämä merkitsisi, että vielä joskus Suomesta voisi matkustaa junalla Japaniin!

Liverpool–Manchester

Liverpool–Manchester on monelle nykyisin ehkä tutumpi sanapari jalkapallon puolelta Englannin Valioliigan otteluohjelmasta, mutta tämä saarivaltakunnan kahden tärkeän teollisuuskaupungin välinen raideyhteys on historiallisesti yksi tärkeimmistä. Yhteys avattiin jo syyskuussa 1830, ja tämä merkitsi astumista höyryvoimalla toimivien veturien aikakauteen. Radan avaaminen oli yksi niistä tärkeistä askeleista, joita Yhdistynyt kuningaskunta otti teollistumisen edelläkävijänä. Muun muassa tärkeiden puuvillakuljetusten ohella ratayhteydellä oli tärkeä rooli myös ihmisten kuljettajana, sillä jo ensimmäisen vuoden aikana matkustajia oli huimat puoli miljoonaa!  

Tōkaidō Shinkansen

Japanin toisen maailmansodan jälkeistä talousihmettä voisi symboloida monikin asia, esimerkiksi maan autoteollisuuden huima kehityskulku, mutta hienosti tämän ihmeen symbolina voisi myös toimia Tōkaidō Shinkansen -juna. Kyseessä on juuri parahiksi Tokion vuoden 1964 kesäolympialaisten alla avattu huippunopea Tokion ja Osakan miljoonakaupunkien välinen yhteys, joka toimi tienraivaajana ja esikuvana myös Euroopan ja muunkin maailman huippunopeiden junien esiinmarssille. Sittemmin Japanin Shinkansen-verkosto on laajentunut jopa yli 2 700 kilometrin pituiseksi, ja nousevan auringon maan raiteilla kiidetään jopa 320 km/h:n käyttönopeuksilla. Testeissä on kyetty vielä huomattavasti tätäkin nopeampaan menoon.

Kap-Kairo

Kap-Kairo eli Etelä-Afrikan Kapkaupungin ja Egyptin Kairon yhdistävä yhteys ei itse asiassa koskaan edes toteutunut, mutta brittiläisen siirtomaavallan suurena (tai joidenkin mielestä suuruudenhulluna) projektina se ansaitsee paikkansa listalla. Radan pituus olisi ylittänyt kokonaisuudessaan 10 000 kilometriä, mutta tästä saatiin rakennetuksi vain hieman yli puolet. Ensin tielle tulivat Saksan valloitukset Itä-Afrikassa, lopulta Afrikan maiden itsenäistyminen ja siirtomaavallan loppu.

Eurostar

Yhdistynyt kuningaskunta ei ole aina halunnut eroon manner-Euroopasta, päinvastoin. Tästä Englannin kanaalin tunnelissa kulkeva Eurostar-juna on hieno esimerkki. Vuonna 1994 toimintansa aloittanut juna kulki alkujaan Lontoon Waterloon asemalta Pariisin Gare du Nordille sekä Brysseliin, nykyisin sillä pääsee etelässä aina Marseilleen saakka ja toisaalta Brysselistä samalla yhteydellä myös Amsterdamiin. Nopeimmillaan nämä mantereen ja sumusaaret yhdistävät junat kiitävät 320 km/h. Enemmistön (55 prosenttia) operoivasta yhtiöstä omistaa tätä nykyä Ranskan kansallinen rautatieyhtiö SNCF.