Suomea kiinnostaa nopea junayhteys Helsingin ja Moskovan välille

Suomessa joukkoliikennekeskustelu on viime vuosina pyörinyt etenkin Turun tunnin junan ympärillä, jolle jokin aika sitten perustettiin hankeyhtiö. Välillä otsikoissa ovat olleet Jäämeren rata, Länsimetro ja Tampereen ratikka. Itäiseen naapurimaahan suuntautuvat raideyhteydet ovat jääneet tietyllä tapaa lapsipuolen asemaan. Poliitikot eivät mielellään nosta läheistä yhteistyötä naapurimaan kanssa kovin isosti esiin: ajat ovat muuttuneet.

Syitä vähäiseen kiinnostukseen Venäjän yhteyksien kehittämisen suuntaan ei tietenkään tarvitse paljon arvailla. Venäjä ei kiinnosta äänestäjiä. Maasta muodostui 2010-luvulla tietynlainen kansainvälisen politiikan hylkiö, jonka kanssa taloudellisten hankkeiden läpivienti vaikeutui EU:n talouspakotteiden myötä. Haasteet eivät ole kadonneet mihinkään, mutta todellisuutta emme pääse pakoon: Venäjä on suurin ja tärkein naapurimaamme, jonka kanssa paitsi poliittisten suhteiden, myös arkisten, kansalaisten välisten suhteiden hyvällä tasolla pitäminen on tärkeää. Tämä ei onnistu ilman liikenneyhteyksiä.

Tuoreimpana päänavauksena on mahdollinen nopea junayhteys Helsinki-Moskova. Väli on visioissa tarkoitus taittaa jopa kuudessa tunnissa. Kuuden tunnin matkalla ehtii saada excelit kuntoon, katsoa leffoja ja vaikka pelata nettikasinolla, missä auttaa Unibet Bonuskoodi.

Venäjä on muutakin kuin Pietari

Suomalaiset ovat vihdoin alkaneet löytää miltei rajan kupeessa sijaitsevan suurkaupunki Pietarin myös matkailumielessä. Suomalaiset yritykset lähtivät kokeilemaan varpaitaan kaupungin alueella jo 1990-luvulla ja on nykyään kiinteä osa paikallista taloutta. Pietarin löytäminen on oikeastaan uudelleen löytämistä, sillä jo 1800-luvulla tsaarin Venäjällä kaupungissa oli merkittävä suomalaisemigranttien – niin suomen- kuin ruotsinkielisten – yhteisö.

Pietari on suomalaisten todellisuudessa usein yhtä kuin Venäjä. On totta, että kyseessä on monella tapaa Venäjän kulttuurinen pääkaupunki ja eurooppalaiselle helpoimmin lähestyttävä maan kaupungeista. Samalla on totta, että Venäjä on paljon muutakin kuin Pietari. Joidenkin mukaan todellinen Venäjä alkaakin vasta Pietarin takaa. Ja numerot eivät valehtele: Pietarissa asuu noin 5,3 miljoonaa ihmistä, mutta koko Venäjällä yli 146 miljoonaa.

Siinä missä Pietari on suuri kaupunki suurin piirtein koko Suomen kokoisella väestöllään ja Venäjän toiseksi suurin, on Moskova enemmän kuin tuplasti suurempi 12,3 miljoonalla asukkaallaan. Lisäksi maasta löytyy 13 muutakin miljoonakaupunkia, esimerkiksi Kazan, Jekaterinburg, Novosibrisk, Omsk… Venäjän laaja maaseutu on toki vielä aivan oma todellisuutensa aina Mustaltamereltä Jäämerelle asti. Kyllä, Venäjä totisesti on muutakin kuin Pietari.

Nopea juna Moskovaan iso mahdollisuus

Venäjän kansallinen rautatieyhtiö RŽD on kehittämässä omillaan nopeaa junayhteyttä pääkaupunki Moskovan ja Pietarin välille. Uuden radan on tarkoitus valmistua vuoteen 2026 mennessä, eikä aikataulu asiantuntija-arvioiden mukaan vaikuta erityisen epärealistiselta. Moskovan ja Nizhni Novgorodin välille uusi nopea yhteys on tarkoitus saada liikennöimään jo 2024.

Nykyisellään Moskovan ja Pietarin välinen nopein juna taittaa noin 700 kilometrin välimatkan noin neljässä tunnissa. Näiden nopeiden Sapsan- ja Nevski Express -junien matka-ajan on tarkoitus uuden radan myötä laskea kahteen tuntiin ja kymmeneen minuuttiin.

Kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri, SDP:n Ville Skinnari ilmaisi tammikuussa 2020 vierailullaan Moskovassa Suomen olevan kiinnostunut suorasta luotijunayhteydestä Helsinki-Moskova uudella radalla. Tällä hetkellä Tolstoi-juna taittaa Helsingin ja Moskovan välisen matkan 12,5 tunnissa. Tuo matka-aika olisi mahdollista uuden Moskova-Pietari-radan myötä puolittaa. Tämä vaatii kuitenkin myös Suomen puolella isoja panostuksia ratainfraan.

Kuuden tunnin juna vaatii tietysti panostuksia matkustajien viihtyvyyteen. Mikään pikkupätkä kyseessä ei ole. Siksi esimerkiksi internetyhteyksien tulee pelata saumattomasti, jotta niin työ kuin viihde onnistuvat.

Niin ikään matkustamotilojen tulee olla mukavia ja viihtyisiä ja junahenkilökunnan kielitaitoista – sekä ennen kaikkea palvelualtista. Neuvostoaikaisen byrokraatin lähestymistapa tulee vihdoin unohtaa: junamatkustaja ei ole lähtökohtaisesti valtion vihollinen. Viisumimuodollisuuksien tulee niin ikään sujuvoitua entisestään, jotta suomalaiset matkustajat saadaan raiteille Moskovaan asti. Potentiaali on kuitenkin iso, aivan kuten Venäjäkin.